Fay Lovsky betovert Bakenesserkerk tijdens Kick-off Stripdagen Haarlem

Afgelopen vrijdag werd in de Bakenesserkerk tijdens de traditionele Kick-off de programmering van Stripdagen Haarlem 2018 bekendgemaakt. Dat de legendarische Fay Lovsky de muzikale omlijsting van de Kick-off zou verzorgen werd pas op het allerlaatste moment onthuld, maar toch zat de kerk vol. Er was veel belangstelling voor de manier waarop Stripdagen Haarlem het thema De maakbare mens – 200 jaar Frankenstein zou gaan invullen.

Artistiek directeur Tonio van Vugt opende de bijeenkomst met de onthulling van het campagnebeeld door de huisstijltekenaar van 2018, de Haarlemse stripmaker Schwantz (artiestennaam van Hans Klaver). In een kort vraaggesprek ging deze dieper in op zijn ontwerp: het beeld van een samengesteld lichaam in navolging van Frankensteins monster, ook wel een cadavre exquise genoemd. Dat beeld zit vol met visuele grapjes en ironische stripverwijzingen, zoals de hechtingen in het voorhoofd van het monster. Daarin is in Romeinse cijfers het getal 14 te lezen, vanwege de alweer 14e editie van het festival. Ook ging Tonio van Vugt kort in op het hoofdthema, met de belofte om na het eerste optreden van Fay Lovsky meer tipjes van de sluier op te tillen. Er was natuurlijk niemand die daar bezwaar tegen maakte en de kerk was muisstil toen Fay Lovsky haar gitaar oppakte.

Nadat het oorverdovende applaus was weggestorven, gaf Tonio van Vugt een uitgebreide toelichting op de programmering. Hij vertelde onder meer over de ontstaansgeschiedenis van Mary Shelleys visionaire roman en over de talloze manieren waarop het verhaal en de beeldvorming ervan zich in het collectieve geheugen en de culturele canon hebben genesteld: van boek tot film tot strip. Ook vertelde hij hoe het Frankenstein-thema het moderne wetenschapsdebat dicteert en hoe die aspecten terugkeren in de hoofdtentoonstelling in 37PK en het bijbehorende educatieve programma. En er was méér: de nevenexposities en andere evenementen rondom het thema. Zoals de door Joost Pollmann georganiseerde expo KLAMZWEET – Zombies, Griezels & andere Creeps in Museum Haarlem, de expo Dr. Radnouds Lab in Nieuwe Vide, de demonstratie van de elektriseermachine in het Teylers Museum, het Frankenstein-debat in de Bibliotheek Zuid-Kennemerland en de Frankenstein-gerelateerde voorstellingen in de Toneelschuur en de Filmschuur.

Meer tipjes van de sluier? You got ’m! Zo zal er in de Bibliotheek Zuid-Kennemerland een lezing zijn van Adriaan van Dis en Peter van Dongen over de graphic novel Familieziek, naar Van Dis’ roman. In Het Dolhuys komt een expositie rond de graphic novels van Francine Oomen (over de overgang) en Maaike Hartjes (over haar burn-out), met workshops van beide auteurs. Galerie Année biedt onderdak aan maar liefst vijf kunstenaars: Ibrahim Ineke, Jan Van der Veken, Pieter De Poortere, Jonathan Edwards en Louise Evans, a.k.a. Felt Mistress. In Galerie Gemund wordt werk getoond van onder meer Milan Hulsing, Erik Kriek, Gees Voorhees en Gwen Stok, dat ze maakten voor het filmtijdschrift Schokkend Nieuws. En dan zijn er natuurlijk nog de twee feesten: het ‘betere fuiven’ met Typex en Lamelos op zaterdag 26 mei in het Patronaat en het officiële Stripdagen-slotfeest op zaterdag op 2 juni in de Toneelschuur. Maar eigenlijk is er te veel om op te noemen – en het staat ook allemaal al in de persmap van de Kick-off.

De artistiek directeur gaf het podium vervolgens aan Frankenstein-kenner Hein van Putten, die de aanwezigen in een lezing van twintig minuten meenam op een reis door Shelleys verhaal aan de hand van maar liefst 676 dia’s. Elke scène uit het boek werd in een razend tempo geïllustreerd met een overdaad aan stripafbeeldingen in steeds wisselende tekenstijlen: een indrukwekkende ervaring die het midden hield tussen een performance, een film en een strip. Na afloop was er niemand meer in de kerk die de beelden van Shelleys verhaal niet in zijn geest gegrift had staan.

De Kick-off werd afgesloten met het tweede muzikale optreden van Fay Lovsky, die zich ook in dit optreden weer door monsters van menselijke makelij liet inspireren.

Met veel dank aan...